Tonnen aan boetes voor webshops

3 november 2016

Onlangs werd bekend gemaakt dat verschillende webshops in Nederland tonnen aan boetes hebben gekregen vanwege gebrekkige informatie over het retourneren (bron: Volkskrant).

Het gaat tot nu toe om vijf webshops met een totaalbedrag van 590 duizend euro. Deze zouden klanten te weinig hebben geïnformeerd over de regels die gelden bij het annuleren ofwel retourneren van aankoop.

Wat zijn de regels die gelden?
Als webshop ben je verplicht om een klant volledig terug te betalen wanneer deze binnen 14 dagen de bestelling annuleert. Hierbij moet je bezorgkosten en de aanschafprijs terugstorten. Het terug storten moet binnen twee weken voldaan worden. Daarnaast moet deze informatie op juiste wijze op de webshop worden vermeldt.

Hoe vermeldt je dit correct op de webshop?
Vaak staan deze regels opgenomen in de algemene voorwaarden en onder de klantenservice bij de webshops. Dit blijkt niet afdoende. De regels omtrent retourneren moeten een prominentere plek op de webshop hebben. Een link in de footer naar meer informatie over retourneren lijkt ons hierin bijvoorbeeld een goede stap.

Over VSO

Wij willen win-win situaties creëren voor ondernemers in Sliedrecht.
Dit doen we door het stellen van gezamenlijke doelen, krachten te bundelen en kennis te delen.